12 Kasım 2013 Salı

Anneeeee Ben Tarhana Yaptımmmm ((:

Bu sene kış hazırlıklarımda biraz geç kaldım ama yetiştirdim.  Tarhana yapmayı kafaya koymuştum, kendime uygun bir tarif ararken candan dost Özgü ile karşılaştık ve tarhana yaptığını tadının harika olduğunu soyleyince hemen tarifi ve püf noktalarını alıp işe koyuldum ((:

En önemli malzemeler yoğurt  - 'Aysun The Sutcu' den gelen sütler ile ev yapımı yoğurt-, domates ve kapya biber -Mis Organikten- temin edildi.  Bu malzemelere ilave kuru fasulye, nohut, kırmızı mercimek, yeşil mercimek, soğan, sarımsak, yeşil biber ve baharatlar da koydum.

Öncelikle tarhana yapacaksanız büyük bir kap mutlaka temin edin mayalanırken hacmi 2-2,5 katına kadar çıkabiliyor. Bunu hesap etmediğimden baya zorladım, sonunda evde bunu buldum 30 L'lik saklama kabını kullandım. Keşke bakır bir kabım olsaydı ):

Malzemeler ve Miktarları


* 2 kg Domates (tercihen sivri domates -Bursa Domates-)
* 2 kg Kapya Biber
* 1,5 kg Yoğurt (tercihen süzme yoğurt)
* 1 kg Kuru Soğan
* 2 baş Sarımsak  (tercihen Taşköprü)
* 1/2 kg Yeşil Biber
* 1 su bardağı Kuru Fasulye
* 1 su bardağı Nohut
* 1 su bardağı Kırmızı Mercimek
* 1 su bardağı Yeşil Mercimek
* 1 adet Yaş Maya
* Aldığı kadar Un 


Tarhana yapmaya başlamadan bir gece önce kuru fasulye ve nohutu suda bekletin ve ertesi gün ayrı ayrı haşlayın az su ile haşlar ve suyunu çektirirseniz, bakliyatın yararlı suyunun da atmamış olursunuz. Aynı şekilde yeşil ve kırmızı mercimeği de haşlayın ve kesiciden geçirin.

Domatesleri, biberleri, soğan ve sarımsağı da kesiciden geçirip tarhanayı yapacağınız kaba alın.



Yogurt, tuz, bol kuru nane, kekik, biraz acı kırmızı biber, dereotu (ince kıyım) konur karıştırılır. yas maya ılık suda çözdürülüp eklenir. Un yavaş yavaş bu karışıma eklenir. Ben 2 kg tam tahıl unu ve 500 gr kadar buğday ruşeymi de ilave ettim ve aldığı kadar un ile cıvık bir poaça hamuru elde edin. Eğer 5 kg un koyupta hala un istiyorsa fazla un koymayın unsu tadabilir. 

Büyükçe bir kapta karışım mayalanmaya bırakılır, üstünü temiz bir kumaş örtü ile örtün ve kabardıkça karıştırın. 10 gün boyunca mayalanmaya bırakın ve ilk günler koku biraz rahatsız edici olabilir ve hamur çok hızlı ve çok kabaracaktır, sonralara doğru koku tarhana kokusuna dönüpö kabarma azalacak hatta 10 günün sonunda hamur kabartmamaya başlayacak. 



Hamuru temiz bir örtü (çarşaf gibi) üzerine bezeler halinde alın ve yayın ne kadar ince yayabilirseniz o kadar hızlı kurutursunuz. Güneşten koruyarak kurutmaya başlayın, 2. gun elinizle ya da kesiciden geçirerek ufalayın ve kurutmaya böyle devam edin. Ben İstanbul'un Ekim güneşinde yaklaşık 1 haftada kuruttum. bu kurutma sırasında gelıp gıdıp karıştırarak kurutmayı hızlandırıp topaklaşmayı engelleyebilirsiniz.




Ve muhteşem lezzeti tarhamız oldu ((:

Tarhana yaptım, kışlık domatesleri hazırladım. ben ciddi ciddi anne oldum ((:

Sevgiler,

TT

Not: Fırında da kurutabilirsiniz, onu da yaptım tek farkı fırınlanan tarhananın rengi biraz koyu oldu lezzeti yine aynı şekilde harika oldu.

Not 2: Annemin tarhana yapmışlığı yoktur ben yaptım ama eheheeh

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder